Genealogy of Red Pill Youth and the Movement-Enterprise Hypothesis as a Technoconservative Strategy for Monetising Misogyny on YouTube
DOI:
https://doi.org/10.21142/DES-1804-2026-e0092Keywords:
Social media, youth, misogyny, culture war, movement-as-businessAbstract
Digital platforms have reshaped the processes of producing political and economic subjectivities within the framework of contemporary capitalism. This article aims to trace a genealogy of the «red pill» communities on YouTube and propose the concept of the «movement-company» as a form of technoconservative activism in which political praxis and capital accumulation are organically intertwined. From a methodological standpoint, the research combines a Foucauldian genealogical literature review with documentary analysis and a critical examination of two empirical reports on the monetization of misogyny on Brazilian YouTube (FGV and NetLab/UFRJ). The results suggest that neoliberal governmentality and self-entrepreneurship are integrated into algorithmic governmentality, such that the repertoires of cultural warfare and visibility indicators operate simultaneously as mechanisms for converting misogyny into a financial resource and an artifact of subjectivation. It is concluded that the «movement-as-business» poses challenges to the realization of human rights and the consolidation of the democratic regime.
Downloads
References
Abreu, I. S. de, Santos, M. S. dos e Rosa, P. O. (2025). Entre algoritmos e poder: reflexões de Pablo Ornelas Rosa acerca do tecnoconservadorismo e conflitos sociais. Tematicas, 33(65), 172-197. https://econtents.sbu.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/20612
Amaral, A. J. do, Rosa, P. O. e Sabariego, J. (2025). Da silicolonização do mundo ao tecnoconservadorismo: o renascimento do extremismo político brasileiro no século 21. Revista de Estudios Sociales, 94, 65-84. https://doi.org/10.7440/res94.2025.04
Amoêdo, R. T. y Schramm, A. (2021). Bitcoin red pill. O renascimento moral, material e tecnológico. Alan Schramm.
Avelino, R. da S. (2023). Colonialismo digital. Tecnologias de rastreamento online e a economia informacional. Alameda.
Bordin, M. (2021). A guerra é a regra. A hipermilitarização da segurança pública no Brasil. PG Editorial.
Campagnolo, A. C. (2019). Feminismo: Perversão e subversão. Vide.
Carvalho, O. de. (2018). O mínimo que você precisa saber para não ser um idiota. Record.
Coelho, G. (2025, 18 de setembro). Do algoritmo ao linchamento: como o discurso antigênero atinge alvos específicos no YouTube. Gênero e Número. https://www.generonumero.media/reportagens/radar-antigenero-algoritmo-ao-linchamento/
Couldry, N. e Mejias, U. A. (2019). Data colonialism: Rethinking big data’s relation to the contemporary subject. Television & New Media, 20(4), 336-349. https://doi.org/10.1177/1527476418796632
Donovan, J. (2015). O código dos homens. Editora Simonsen.
Dunker, C. I. L. (2019). Psicologia das massas digitais e análise do sujeito democrático. Em S. Abranches et al. (eds.), Democracia em risco? Companhia das Letras.
Durand, C. (2021). Tecnofeudalismo. Crítica de la economía digital. Adrogué La Cabra e Kaxilda.
Empoli, G. da. (2019). Os engenheiros do caos. Vestígio.
Faustino, D. e Lippold, W. (2019). Colonialismo digital. Por uma crítica hacker-fanoniana. Boitempo.
Foucault, M. (2008). Nascimento da biopolítica. Martins Fontes.
Foucault, M. (2010). Em defesa da sociedade. Martins Fontes.
Gillespie, T. (2014). The relevance of algorithms. Em T. Gillespie, P. J. Boczkowski e K. A. Foot (eds.), Media technologies. Essays on communication, materiality, and society. MIT Press.
Gohn, M. da G. (2019). Participação e democracia no Brasil. Da década de 1960 aos impactos pós-junho de 2013. Vozes.
Grassi, A. e Ruediger, M. A. (Coords.). (2023). Movimento red pill no YouTube. Eixos argumentativos e recomendações algorítmicas. FGV ECMI.
Han, B.-C. (2018). Psicopolítica. Âyiné.
Han, B.-C. (2022). Infocracia. Vozes.
Hayek, F. A. (2010). O caminho da servidão. Instituto Ludwig von Mises Brasil.
Laval, C. e Dardot, P. (2016). A nova razão do mundo. Boitempo.
Lemke, T. (2017). Foucault, governamentalidade e crítica. Politéia.
Lemos, A. (2021). Dataficação da vida. Civitas, 21(2), 193-202. https://revistaseletronicas.pucrs.br/civitas/article/view/39638/26950
Marques, M. S., Marx, V. e Cruz, D. S. da. (2025a). Quem tem medo da organização? Dimensão organizacional no ativismo e nos processos decisórios dos coletivos culturais do Espírito Santo. Dados, 68(3), e20230024. https://doi.org/10.1590/dados.2025.68.3.382
Marques, M. S., Nemer, D., Souza, A. T. e Silveira, F. L. (2025b). Tecnopolíticas e configurações extremistas na era das plataformas digitais. Revista de Estudios Sociales, 94, 3-22. https://doi.org/10.7440/res94.2025.01
Masters, J. (2023). Hackeando o mercado sexual. O mínimo que você precisa saber sobre red pill. Editora Web.
Mbembe, A. (2018). Necropolítica. N-1.
Milcher, R. (2023). Manifesto da masculinidade. Como o homem estabelece sua influência, credibilidade e autoridade. Auster.
Miskolci, R. (2016). Sociologia digital: Notas sobre pesquisa na era da conectividade. Revista Contemporânea, 6(2), 275-297. https://www.contemporanea.ufscar.br/index.php/contemporanea/article/view/525/211
Noble, S. U. (2018). Algorithms of oppression: How search engines reinforce racism. NYU Press.
Olegario, A., Santos, A. P. A. R. dos, Marin, I., Marques, M., Dias, M. e Nascimento, M. S. (2021, 2 de setembro). Economia da Atenção e universo das telas: entenda por que é tão difícil se desconectar. Agência Universitária de Notícias (AUN/USP). https://aun.webhostusp.sti.usp.br/index.php/2021/09/02/economia-da-atencao-e-universo-das-telas-entenda-por-que-e-tao-dificil-se-desconectar/
Oliveira, P. C. (2017). Revolução e Contra-Revolução. ArtPress.
Peterson, J. B. (2018). 12 regras para a vida. Um antídoto para o caos. Alta Books.
Quijano, A. (2005). A colonialidade do saber: Eurocentrismo e ciências sociais. Em E. Lander (ed.), A colonialidade do saber. Eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. CLACSO.
Rosa, P. O. (2019). Fascismo tropical. Uma cibercartografia das novíssimas direitas Brasileiras. Milfontes.
Rosa, P. O. e Rosa, R. de O. (2024). Tecnopolíticas do ódio: estratégias utilizadas por grupos de WhatsApp conservadores e bolsonaristas nas eleições brasileiras de 2018 e 2022. Simbiótica. Revista Eletrônica, 11(1), 64-91.
Rosa, P. O., Amaral, A. J. do e Nemer, D. (2023). Datapolítica, governamentalidade algorítmica e a virada digital: Uma genealogia da modulação comportamental através das plataformas digitais. Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM, 18(3), e85510. https://doi.org/10.5902/1981369485510
Rosa, P. O., Ângelo, V. A. de e Braga, T. (2021). Novíssimas direitas e a política na era da pós-verdade: uma análise da guerra cultural. Simbiótica. Revista Eletrônica, 8(2), 187-216. https://observatoriodeeducacao.institutounibanco.org.br/cedoc/detalhe/tf-novissimas-direitas-e-a-politica-na-era-da-pos-verdade-uma-analise-da-guerra-cultural,c40520c3-9db7-4fce-9121-17fd11816be3
Rosa, P. O., Ângelo, V. A. de, Almeida, V. A. e Vieira, B. B. R. (2024). Tecnoconservadorismo e o Brasil Paralelo. Autonomia Literária.
Rouvroy, A. e Berns, T. (2015). Governamentalidade algorítmica e perspectivas de emancipação: O díspar como condição de individuação pela relação? Eco-Pós, 18(2), 35-56. https://revistaecopos.eco.ufrj.br/eco_pos/article/view/2662
Sadin, É. (2018). La silicolonización del mundo. Caja Negra.
Santini, R. M., Salles, D., Belin, L. L., Belisário, A., Mattos, B., Medeiros, S. G., Mello, D., Grael, F., Seade, R., Borges, A., Murakami, L., Cardoso, R., Dau, E., Loureiro, F., Yoneshigue, B., Carmo, V. e Maia, F. (2024). «Aprenda a evitar ‘esse tipo’ de mulher». Estratégias discursivas e monetização da misoginia no YouTube. NetLab e UFRJ.
Schutz, T. (2022). Red pill 2.0. Não basta despertar para a realidade. É preciso criá-la. Expansão Masculina.
Sedgwick, M. (2020). Contra o mundo moderno. Âyiné.
Silva, M. K. e Pereira, M. M. (2020). Movimentos e contramovimentos sociais: O caráter relacional da conflitualidade social. Revista Brasileira de Sociologia, 8(20), 26-49. https://doi.org/10.20336/rbs.647
Silveira, S. A. D. (2021). A hipótese do colonialismo de dados e o neoliberalismo. Em Colonialismo de dados. Como opera a trincheira algorítmica na guerra neoliberal (pp. 33-51). Autonomia Literária.
Silveira, S. A. da. (2025). As Big Techs e a guerra total. O complexo militar-industrial dataficado. Hedra.
Srnicek, N. (2018). Capitalismo de plataforma. Caja Negra.
Teitelbaum, B. R. (2020). Guerra pela eternidade. Unicamp.
Teles, E. (2018). Governamentalidade algorítmica e as subjetivações rarefeitas. Kriterion, 59(140), 429-448. https://doi.org/10.1590/0100-512x2018n14005et
Tomassi, R. (2021). O macho racional. Masculinidade positiva. (Vol. III). [E-book].
Varoufakis, Y. (2025). Tecnofeudalismo. O que matou o capitalismo. Planeta do Brasil.
Zuboff, S. (2020). A era do capitalismo de vigilância. A luta por um futuro humano na nova fronteira de poder. Intrínseca.
Downloads
Published
Issue
Section
License

Esta obra está bajo una licencia http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/















